انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
روزنامه ایران در روز 14 اردیهبشت ماه در رویه 3 دربخش « دیگه چه خبر » با عنوان « تبلیغ دین زرتشت توسط شهرداری تهران » دین زرتشتی را دین غیر كتابی خواند.
انجمن موبدان تهران به عنوان تنها نهاد رسمی دینی جامعه زرتشتیان، نامه ای را برای سردبیر این روزنامه ارسال نمود و با بیان اعتراض خود خواستار انتشار این نامه در همان رویه شد و روزنامه ایران نیز در تاریخ 21 اردیبهشت ماه در رویه 5 خود این نامه را به چاپ رساند.
اعتراض انجمن موبدان به نوشتار روزنامه ایران
متن این نامه را در زیر می خوانید:
به خشنودی اهورامزدا

سردبیر محترم روزنامه وزین ایرا ن
باعرض سلام و درود

به اگاهی میرساند که نمیدانیم که با آگاهی یا بدون آگاهی شما دررویه 3 شماره 14 اردیبهشت 88 (دیروز) دربخش « دیگه چه خبر » تحت عنوان « تبلیغ دین زرتشت توسط شهرداری تهران » زرتشتیان را برخلاف دانش و اخلاق و آموزشهای دین مقدس اسلام و قانون اساسی و قوانین جمهوری اسلامی ایران « غیر کتابی» معرفی نموده اید. و این موضوع به شدت هم میهنان زرتشتی شما را ناراحت نموده وازانجمن موبدان تهران که تنها ارگان رسمی دینی جامعه زرتشتیان ایران میباشد درخواست کرده اند که «اعاده حیثیت» نموده و طی نامه ای اعتراض خود را اعلام نماید تا در همان رویه از روزنامه وزین ایران طبق قانون مطبوعات به چاپ رسانید تا اگرکسانی هستند که نمی دانند ، بدانند که :

1. زرتشتیان که « مگوس » یا « مغان » ودرعربی « مجوس » خوانده میشوند و روحانیشان را « مگ بد » یا موبد( مانند سپهبد یا ارتشبد) ، یعنی دانای مغان یا دانا ی مجوس وانجمن ایشان را انجمن مغان یا مجوسان می نامند، ازپیروان « اشوزرتشت » پیامبر ایرانی بوده و دارای کتاب آسمانی به نام « گاتاها » که ازسروده های پیامبرشان است و تمام وکمال در دل کهن ترین بخش اوستا به نام « یسنا » برجای مانده است ، می باشند .

2. زرتشتیان ازنخستین یکتا پرستان جهان بوده و در کتاب آسمانی مسلمانان قرآن مجید، درکنار یهودیان و عیسویان و صابئین ، اهل کتاب شناخته شده اند.

3. زرتشتیان پا به پای دیگر هم میهنان غیرزرتشتی خود ، چه در انقلاب اسلامی ایران وچه در زمان جنگ تحمیلی شرکت فعال داشته و به نسبت جمعیت ، شهدای زیادی را نثار انقلاب کرده اند وهمواره پشتیبان وپاسدار این مرز وبوم و آرمان مقدس انقلاب و خواست اکثریت مردم بوده اند .

4. بنیان گذار انقلاب اسلامی روانشاد حضرت امام خمینی (ره ) درسخنرانی ها و درزمان حضور زرتشتیان همواره زرتشتیان را ازصاحبان کتاب دانسته ومورد تفقد بسیار ویژه قرار داده اند و ازبزرگان ایشان تقدیر نمود ه اند ومسلمانان را به رعایت حال زرتشتیان فراخواند ه اند .

5. درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، زرتشتیان نیز همانند یهودیان و آشوریان وارامنه، از ادیان رسمی وقانونی کشور شناخته شده اند .

6. زرتشتیان درگرامی مجلس شورای اسلامی ایران دارای نماینده رسمی و قانونی میباشند و درسرنوشت کشور نیز نقشی فعال ایفاء می نمایند.

7. زرتشتیان ایران دارای بیش از بیست ارگان رسمی وقانونی هستند که مجوز خود را ازوزارت محترم کشوردریافت کرده و برپایه اساسنامه وآیین نامه و قانون مشغول خدمت میباشند و همواره از حرمت ویژه ای در کشور برخوردار بود ه اند .

سر دبیر گرامی حتما توجه دارند که چاپ این گونه مطالب ، جز ایجاد اختلاف و ریختن آب درآسیاب دشمنان ایران وایرانی ، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت .

امید است با چاپ این نامه آن ، در همان رویه روزنامه به مسئولیت های قانونی ، وجدانی و اخلاقی خویش عمل کرده و به این نوع کج فهمی ها پایان داده شود .
با سپاس بی کران
انجمن موبدان تهران
 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
گفتنی است این نوشتار با پاسخ دیگر مسوولان جامعه نیز همراه بود و دکتر اسفندیار اختیاری (نماینده زرتستان در مجلس) نیز پاسخی به آن نوشتار داد که خوشنودیم روزنامه ایران روز بعد این نامه را منتشر نمود و همچنين از ارسال نامه انجمن زرتشتيان تهران نيز خبر داد.
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate