انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

در اوستا خروس نماد ایزد سروش در زمین بیان شده‌استچندی پیش شهرداری تهران برای حفظ و حمایت از پرندگان و تلاش در برپایی همایشی با نام "همایش پایدار " از انجمن موبدان تهران خواست که دیدگاه خود را پیرامون برگزیدن روزی به نام پرندگان بیان کند.

انجمن موبدان تهران در پاسخ به درخواست شهرداری تهران، مبنی بر نامیدن روزی در سال با نام روز پرندگان ،روز سروش از ماه اردیبهشت برابر با 16 اردیبهشت‌ماه را روز پرندگان می نامد.

یک دلیل گزینش این روز وجود فلسفه‌هایی برگرفته از .

در ادامه متن کامل این نامه را می خوانید :

 

به نام خداوند جان وخرد

گرامی مجری انحصاری نخستین همایش پایدار ، جناب آقای زرندی
روزگار نیک
باسپاس گزاری از وجدان بیدار شما وهمه پاسداران محیط زیست و شهریاران راستین کلان شهر تهران ، که در راه گرامی داشت همه راستی ها و نیکی ها کوشش می نمایید.
در پاسخ به نامه شماره 110.301 تاریخ 5/4/87 جنابعالی ، به آ گاهی می رساند که در گاه شماری باستانی ایران زمین ، سال به 12 ماه سی روزه و یک گاه 5 روزه تقسیم میشود ، و هرکدام از روزهای ماه ، دارای نام های پر مفهوم و عرفانی است که ایزدی شناخته می شود و چون نام دوازده ماه سال از بین اسامی این روزها انتخاب شده است ، هرگاه نام روز با نام ماه برابر شود، جشن گرفته می شود، ازقبیل جشن فروردین گان ، اردیبهشت گان ، خرداد گان ، الی آخر .
ازسویی دیگر درفرهنگ ایرانی ایزد « سروش » ، ا یزد (فرشته ) هشدار دهنده و بیدار کننده وجدان آدمی دانسته شده است ، که « خروس » نماد این ایزد برروی زمین است ، که وجدان انسانها را با بانک خوش بیدار می کند تا به نماز ایستند و از داده های خداوند بی نیاز سپاسگزاری نمایند و ازتنبلی وکاهلی به پرهیزند و به کار وکوشش درراه گسترش راستی نیکی و آباد کردن جهان به پردازند . وچون دراوستا ، این ایزد با امشاسپند اشه وهشت یا «اردیبهشت » همیار و همکار است . بنابراین :
بسیار شایسته است که « روز سروش از ماه اردیبهشت » که روز « 16 اردیبشهت ماه هرسال » می باشد ، به عنوان « روزویژه ملی حمایت از پرندگان» درگاه شماری رسمی کشور انتخاب شود . البته روز 15 اردیبهشت هرسال به نام ایزد « مهر » اختصاص دارد ، که چون روز گرامی داشت مهر ومحبت وعشق نیز می باشد . را می توان به این مسئله اختصاص داد ، ولی چنانچه دوست دارید که این کار بصورت کارشناسی و علمی وتخصصی ، براساس باورهای فرهنگی ایرانیان باشد و در همه مجامع بین المللی براساس مستندات ، قابل دفاع باشد . بهتراست روز 16 اردیبهشت ، به عنوان روز اصلی انتخاب گردد . وروزپیش از آن ( دو روز ) را هم به این امر زیبا و اندیشه برانگیز وفرهنگ ساز اختصاص داد . پیشاپیش ا زاینکه تصمیم دارید که توده مردم را به این سطح از دانش و آگاهی وفرهنگ برسانید و کوشش دارید ازپرندگان به ویژه پرندگان نادر و با ارزش که نسل ایشان در حال نابودی است ، پاسداری نموده و از این سرمایه خدادادی و حقوق این موجودات زیبا و ارزشمند دفاع نمایید ، کمال سپاسگذاری خود را اعلام می نماییم .

باسپاس بی کران : رییس انجمن موبدان تهران
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

 

دریافت تصویر نامه
 
دریافت تصویر نامه
 
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate