انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا می‌شود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی‌، گشایش‌، آبادی‌، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد‌– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

آغاز سال نو تحصیلی را به شما دانش آموزان ارجمند، همه آموزگاران، مدیران و فرهنگیان گرامی شادباش می گوییم.
امیداست سال تازه تحصیلی، سالی سرشاراز دانش درجهت افزودن به بینش درون وبرون باشد.

  • چهار هزار سال پیش، اشوزرتشت فرمود« سرئوتا گئوشاایش وهیشتا، اوانتا سوچا مننگها، آوَرِناتو ویچی تهیا، نَرِم خوخیایی تَنویِ»به سخنان مهین گوش فرادهید، با اندیشه روشن در آن بنگرید. سپس هر مرد و زن خود باید راه خویش را برگریند. یسنا 30 بند 2
  • سه هزار و اندی بعد، مولانا جلاالدین بلخی فرمود «ای برادر تو همه اندیشه ای . مابقی تو استخوان و ریشه ای»و حق داری که خود اندیشه ات را به کار اندازی و به همه چیز شک کنی و به دانش مجهز شوی و راه خویش را خود برگزینی. و چهارصدسال پیش، رنه دکارت دریافت که «من می اندیشم، پس هستم و حق دارم که خود بیاندیشم و راه خود را خود برگزینم.»
  • چهار هزار سال پیش، اشوزرتشت «دین را دیده دل و وجدان بیدارانسانی » دانست وآ موخت که همه انسانها به همان اندازه که به دیده فیزیک خودم ی پردازندب اید به دیده دل خویش نیزت وجه کنند و همانگونه که لازمست «خرد» خویش رابه دانش گیتوی مجهز نمایند،«دین یاوجدان» خویش را نیز باید به دانش مینوی آراسته کنند. پیامبران دیگر نیز که پس از اشوزرتشت آمدند، به این اصل صحه گذاردند که بر همه مردم لازمست که وجدان خدادادی و سرشتی خود را بادانش دین مجهز کنند تا انسانیت وا خلاق گسترش یابد و صلح و آرامش درگیتی برقرار گردد و اندیشه، گفتار و کردارنیک فراگیر شود و آدمی ازا ین همه ظلم و جور و برادرکشی و نامردمی که درجهان برقراراست، نجات یابد. امروزه نیز دانشمندان و فرهیختگان جهان به این اصل پی برده اندکه تا زمانی که «علوم مادی فرهنگ» است و هرکس و هر قوم جز به سود خود نمی اندیشد و «ارزش های اخلاقی و انسانی» نادیده گرفته می شود، هیچ امیدی به صلح و آرامش جهانی وجود نداشته و نخواهد داشت. هزار و اندی سال بعد، کورش بزرگ برپایه وجدانی قوی سلسله هخامنشی رابنیاد نهاد وسرزمین ایران را به صورت« ساتراپی» اداره کرد و دستور دادنخستین فرمان«منشور حقوق بشر» نوشته شده و در سرتاسرایران آن روز که بیش ازسه برابر ایران امروز بود، به اجرا گذارد. (خوشبختانه اکنون این منشور ارزشمند که نشان دهنده هویت فرهنگی وانسان دوستی والای نیاکانی ماست درایران است و بر هر ایرانی از جمله زرتشتیان بایسته است که از آن بازدید کنند.) کمتر از هفتاد سال پیش، پس ازپایان یافتن جنگ جهانی دوم، وجدان جهانیان به جوش آمد و سازمان ملل تاسیس شد و اعلامیه حقوق بشر نوشته گردید.که چون این سازمان از همازوری لازم برخوردارنیست، نمی تواند آن را درسرتاسر جهان به اجرا بگذارد و عملی سازد.
    • تاریخ نشان میدهدکه ایرانیان ازبنیان گذاران دانش وفرهنگ بوده اند. ما ازهزاران سال پیش دارای پنج رشته تخصصی پزشکی «اشو، داتو، ارورو،مانتره، وکرتوپزشکی»بوده ایم. مهارت نیاکان دررشته ستاره شناسی کم نظیربوده است. گاه شمار ایران هنوز هم، دقیق ترین گاه شمار جهان است. برای هرسی روزماه اسمی ایزدی(ستودنی) وپرمفهموم تعیین شده است. تا هرانسانی بتواند برپایه مفاهیم نام هرروز، زندگی خودراسازمان دهی کندواندیشه های ضدآن معانی راکه دیوی خوانده می شود، ازاندیشه هابه زداید. نیاکان، تخت جمشیدوطاق کسری ها رابناکردندودقیق ترین خط نصف النهاریعنی نیمروزواقع درسیستان را یافتندو... امروزه درهروجب ازخاک زرخیر این سرزمین اهورایی، آثاری باستانی که گویای تمدنی سترگ و فرهنگی چندهزارساله وسرشارازانسانیت واخلاق می باشد، قابل کاوش است.

 

    • زمانی که به کوشش روانشادمانکجی،زرتشتیان آزادی نسبی یافتند. باسرمایه جمعی ازپارسیان هندوهمت زرتشتیان ایران، مدارس گوناگونی دریزد وکرمان وتهران ساخته شد، تابهدینان همراه دیگرهم میهنان،بتوانندبه نوردانش مجهز گردندوبردیوجهل ونادانی پیروزگردند. زرتشتیان امروز نیزاکثرآ دارای درجه تحصیلات بالاهستندو در پیشرفت وآبادانی سرزمین مادری ایران وکشورهند وحتی جهان سهم به سزایی دارند.

 

  • لازمست که دانش آموزان عزیز، به نکاتی که دربالابه آگاهی رسید وهزاران نکته دیگرکه درتاریخ چهارهزارساله وفرهنگ پربارمازرتشتیان آمده است، توجه دقیق و ویژه داشته باشید و برخود ببالیدکه اینچنین نیاکانی با دانش و فرهنگ داشته ایدکه از بنیان گذاران دانش واخلاق و انسانیت درجهان بوده اند. امروز نوبت ماست که فرصت هارادریابیم ودمی به خود اجازه ندهیم که بی تفاوت بمانیم. بر شما دانش آموزان زرتشتی که از آینده سازان این مرز و بوم کهن و چشم و چراغ جامعه زرتشتیان هستید، شایسته نیست که کوچکترین فرصتی را ازدست بدهید و «فرصت سوزی»کنید. بلکه لازمست«فرصت سازی» را فراگیرید. بی تردید هریک ازشما گوهری گرانبها هستید که می توانید بادانش اندوزی و وجدان پروری، چنان آثاری نیکو ازخودبرجای گذاریدکه همانگونه که مابه نیاکان بافروشکوهمان می بالیم، آیندگان برشما افتخار کنند و نامتان جاودانه گردد. عرفان زرتشتی راه برما آسان کرده است. همه می توانیم هفت پایه عرفان زرتشتی را که امشاسپندان نامیده می شود، فراگیریم. نیک منشی(وهومن)،بهترین راستی (اردیبهشت)، تسلط برنفس (شهریور)،مهر وفروتنی (اسفند)، دانش اندوزی ورسایی(خورداد) را به دقت بیاموزیم تابه مقام «سپنته منی» رسیده، با اهورامزدا (هستی بخش ابردانا) یکی گشته، به جاودانگی(امرداد) برسیم.

آرمان اشوزرتشت این است که « ات چا توئی وام خیاما، یویی ایم فرشم کِرِنئون اهوم مزدائوش چا اهورائو ونگهو »
(خواستاریم از زمره کسانی باشیم که مردم را به سوی راستی ونیکی وجهان را بسوی پیشرفت وآبادانی رهنمون می باشند.) یسنا30 بند9.
برمازرتشتیان است که تن مان را سالم وپرتوان ، خردمان را دانا وپویا و وجدان مان راهشیارو بیدار نگاه داریم تابتوانیم پی گیرآرمان اندیشمندانه وانسانی پیامبرمان باشیم.

اینچنین باد. اینچنین تر باد
موبد دکتراردشیرخورشیدیان
رییس انجمن موبدان تهران

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate