انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

پیام انجمن موبدان به جشن اسفندگان . دبیرستان دخترانه نوشیروان

سپندارمزد واسفندماه 3746 دینی زرتشتی .29/11/1387 هجری خورشیدی


به خشنودی اهورامزدا


روزسپندارمزد امشاسپند و ماه اسفند « جشن اسفندگان » روز گرامی داشت جایگاه مادر و زن ، بر همه باشندگان دراین مجلس به ویژه بانوان گرامی ، فرخنده باد .
در جهان چهار گونه تقویم وجود دارد :
1. تقویم های روز شمار که براساس شماره گذاری و تقسیم سال به 12 ماه ، به جامعه قوام میدهد و کارهای مردم کشورها راسهل وآسان می نماید.
2. تقویم های نجومی که براساس ارتباط گردش زمین به دورخورشید (شمسی ) ویاگردش ماه بدور زمین (قمری ) و بسته به تغییرات ستارگان تنظیم می شود .
3. تقویم های کاه شمار که به گاه یا فرصت ها درزندگی نیز اهمیت داده وعلاوه برروزشمار، بانامگذاری خردمندانه روزها ، کوشش دارد ، که فرهنگ گستر نیز باشد.
ما زرتشتیان به جرات می توانیم ادعا کنیم و افتخار نماییم که « تقویم »مان ، هرسه ویژگی های بالا را دارد، به این معنی که درعین حال که روزشمار است ،چون دقیقا براساس گردش زمین بدور خورشید تنظیم شده، تقویمی نجومی وازدقیق ترین تقویم های جهان نیز هست و چون با نام گذاری روزها بطور بسیار اندیشمندانه ، وبراساس آموزشهای دین بهی ویرایش شده است ، فرهنگ ساز نیز می باشد . هرزرتشتی براساس مفاهیم نام هرروز، ازهرگاه به گاه زمان ، بهره می جوید و کوشش دارد که به آن معانی عمل کند. روز وهومن،جزنیک نیاندیشد و با دیو بداندیشی نبرد کند . روز اردیبهشت جز راستی نپوید و با دیو دروغ مبارزه نماید و روزشهریوربه شهریاری برخویش بیافزاید وبا تن پروری و سستی به جنگد. روز سپندارمزد فروتنی پیشه کند و به دیگران مهر ورزد و با تکبر و خودخواهی و بی مهری ستیز نماید . و این چنین الی آخر .
ویژگی دیگری که گاه شمار زرتشتیان دارد اینست که: نام 12 ماه سال را از بین 12 روز ماه انتخاب نموده و هر نام روز که بانام ماه برابر شد را جشن می گیرند.(جشن فروردینگان ، اردیبهشت گان و غیره . و چون به وحدت وجود باورمند است واهورامزدا ، خداوند جان وخرد را درهمه جا حاضر وناظر می داند و می بینید ، برای همه انسان ها و طبیعت یکسان تقدس قائل است ، از اینرو روزهایی را در سال که برای گرامی داشت پدر یا مادر یا طبیعت یا حیوانات یا پرند گان یا آتش و غیره در نظر می گیرد ، به روزتولد یا مرگ فرد ویژه ای اختصاص ندارد و روزهایی بامفهوم را در گاه شمار خود ، برای این گونه بزرگداشت ها اختصاص داده است . روز فروردین از ماه فروردین را روز بزرگداشت فروهرها ی نیاکان . روزسروش و اردیبهشت ماه را روزپرندگان ، روز تیر ازماه تیرگان را روز گرامی داشت آب ، روز مهر ازماه مهر ماه را روز عشق وعهد وپیمان و ... وهمین گونه ، امروز روز سپندارمزد از ماه اسفند را روزگرامی داشت مقام زن وبانوان گرامی ، انتخاب کرده است.
درفرهنگ ایرانی ، « زن وزمین وزندگی» از یک ریشه است و به مفهوم «زایندگی » می باشد ، برپایه این باور ، ایرانیان « زن » را مظهر تولید وزایندگی درجهان می شناسند و زنان خود را « همسر » یعنی کسی که با شوهر ، سرش یکی است و« کدبانو» یعنی نور و مدیر خانه ، خطاب می کنند. ازدید ایرانیان، زنان همانند زندگی وزمین ، دارای ازرشی بسیار ویژه و والایی هستند وبه برابری کامل حقوق زن ومرد باورمندمی باشند. مردان ایرانی دراین روز خجسته که به روز مزدگیران مشهور بوده است ، زنان ودختران خویش را بزرگ می داشتند و به تخت می نشاندند و به ایشان هدیه پیشکش می کردند و کوشش داشتند که کارهای خانه را خود به جای بانوان انجام دهند.فرزندان نیز ازمادران خویش بزرگداشت به عمل می آوردند.
اخیرا برخی از نیک اندیشان ایرانی کوشش دارند که این روز بزرگ را روزعشق ایرانیان معرفی کنند و مردم را از گرامی داشت روز« والنتین » که هیچ ربطی به دین وفرهنگ ایرانی ندارد ، باز دارند که هرچند نفس کار بسیار اندیشمندانه و درست ومسئولانه است ، ولی از روی ناآگاهی است . همه باشندگان دراین مجلس فرخنده و همه ایرانیان باید بدانند که روز عشق ایرانیان ، روز مهر ازماه مهر و « جشن مهرگان » میباشد ، چرا که « مهر » به مفهوم عشق و رزی همراه با پای بندی به عهد و پیمان می باشد . ونمی تواند به جشن اسفندگان که روز بزرگداشت زن است محدود شود . ایرانیان باوردارند که علاوه برعشق ورزیدن به زن و زندگی ، باید به همه هستی و خالق یکتا وبی همتای آن ، عشق ورزید. ازاین رو عشق به اعضای خانواده و فامیل و هم کیش وهم میهن و همنوع وهمه مظاهر نیک موجود درطبیعت ، به روز مهر ازماه مهر وجشن مهرگان اختصاص دارد. و باید اجازه داد که « جشن اسفندگان » ویژه گرامی داشت بانوان ارجمند و بزرگداشت زن و زندگی باشد .
بی تردید سخن گفتن در مورد باورهای نیک و کم نظیر ایرانیان و فرهنگ زرتشتی ،آن گونه که شایسته است ،ناممکن می باشد. ازاین رو به این فشرده اکتفا می شود .
امیداست که همه ایرانیان به ویژه گرامی بانوان زرتشتی با مطالعه و پژوهش باورها و فرهنگ نیاکانی و آموزش آنها به فرزندان و آینده سازان این مرزوبوم ، گام های بلند بردارند. تا همه شایستگی ها دربین مردم به ویژه جوانان ، رشد کرده و برراستی ها و نیکی ها افزوده گردد .
روز اسفند از ماه اسفند « جشن اسفندگان و روز مادر و زن » برهمه مادران و بانوان پاک نهاد و نیک اندیش ونیک گفتار و نیک کردار وفرهنگ دوست وراستی گستر ایران وجهان، خجسته باد.

انجمن موبدان تهران . جشن اسفندگان

سالن دبیرستان دخترانه نوشیروان

3746 دینی زرتشتی

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate