انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

با هم همبسته باشید ، با همه اشوان و پاکان همبسته باشید ، با همه نیکوکاران همبسته باشید ، همیار و همیشه فرخ باشید ، و همیشه شاد و خرم و دارای آرامش پیروزمندانه باشید . با کم گناه همیار باشید ، با ثوابکار همیار باشید. (اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 
«دانستن حق همه است»
یکی از حقوق حقه انسانی، حق دانستن است. پیامبر بزرگ و اندیشمندمان اشوزرتشت، در« گاثاها » کتاب آسمانی ما زرتشتیان، فرموده است که:
« به سخنان بهین گوش فرادهید. با اندیشه روشن درآن بنگرید . هرمرد و زن خود باید راه خویش را برگزیند. با این روش بزرگ آموزش‌هایم را همی‌بشناسید»
بر بزرگترهای خانواده و سران و گردانندگان جامعه بایسته است که تا می‌توانند به سطح دانش و آگاهی خود و جامعه بیافزایند، تا همه بهدینان به مسئولیت‌های انسانی خود روز بروز بیشتر پی برده و به جزییات وظیفه‌ای که پذیرفته‌ایم‌، آگاهی بیشتر یافته و بتوانیم متعهدانه‌تر عمل نماییم.
همه به ویژه جوانان آرزو و آرمان دارند که به درجات بالای علمی و اجتماعی رسیده، تشکیل خانواده داده و از راه‌های شرافت‌مندانه‌، به ثروت و قدرت و گذاردن نام نیک دست یابند و به رفاه و آسایش و شادی و آرامش درحد قابل‌قبول و شایسته نايل گردند. از سویی دیگر هجوم اندیشه‌ها و باورهای گوناگون از چهارسو و بالا و پایین و چپ و راست که بیشتر در پی منافع و مصالح خود و گروه خود هستند، مرتب اندیشه‌ها و باورهای درست و انسانی ما را مورد هجوم قرار داده و به چالش می‌کشند. که اگر چنانچه خط‌کش‌ها و معیارهای درست و راستین برای تشخیص و جداکردن این اندیشه‌ها در دسترس نداشته باشیم و نتوانیم هنجار را از ناهنجار، راست را از دروغ، بایست را از نابایست تشخیص دهیم و قادر نباشیم که افکار و اندیشه‌های سازنده و ترقی‌بخش و افزاینده و پیش‌برنده و سپنته‌من ساز را از باورهای کاهنده و ارتجاعی و اهرمن‌ساز جدا نموده، انتخاب کنیم. ممکن است بسیاری از اندیشه‌های «ضد ارزش»، جای اندیشه‌های «ارزشمند» را‌ بگیرد و خدای ناکرده آنقدر به بیراهه رویم که نام نیک و سابقه تاریخی خود و خانواده و جامعه خوشنام زرتشتی که همواره الگوی سایر ایرانیان در پیروی از راستی و درستی و نیکی در اندیشه و گفتار و کردار و آموزش فرهنگ پهلوانی و گذشت و فداکاری در راه آرمان‌های انسانی بوده است، لکه‌دارگشته و چنان شود که هرگز نخواسته‌ایم و نمی‌خواهیم و نباید اجازه دهیم که بشود.
از این رو انجمن موبدان تهران که یکی از وظایف آن آموزش دین و فرهنگ زرتشتی به بهدینان است، برآن شد تا تعدادی از خط کش و میزان‌های شناخت را، بصورت طرح مسابقه‌ای شیرین و دلنشین، در اختیار بهدینان قراردهد، تا هرکس بتواند به صورت فردی یا جمعی درباره آنها بيندیشد و با درک و جداکردن دقیق مفاهیم هرکدام، با دانایی و از روی خرد و وجدان بیدار خود « اشا» را از « دروگ » جدانموده، راه خویش را برگزیند و در زندگی به کاربندد تا بیاری اهورامزدا، دوباره بتوانیم به آن پایه از تعالی فرهنگی گذشته پرافتخار خویش دست یابیم و همواره بتوانیم« تن» را پرتوان و نیرومند، « خرد» را دانا و پویا و «وجدان » را هشیار و بیدار نگاه داریم و به جاه و مقام شایسته خویش بازگردیم.
 
بی‌تردید پاسخ اندیشمندانه به «‌چهل پرسش انجمن موبدان تهران» که از روی احساس وظیفه و تکلیف دینی و فرهنگی طرح شده و در مراسم پایانی گرامی همایش مانتره در سالن مارکار تهران‌پارس، بین باشندگان پخش شد و از راه تارنگار (سایت) های اينترنتی و دیگر مجامع زرتشتی به گوش شما رسیده است و متن کامل آن در اين تارنگار (سایت انجمن موبدان) موجود است و همه می‌توانند از آن برداشت نمایند، می‌تواند به «درک بهتر راستی‌ها» و «انتخاب بهترین نیکی‌ها»، یاری‌رسان باشد.
و از آنجا که «یکی از حقوق حقه انسانی، حق دانستن راستی‌ها و دانا شدن راستین است»
از هم اکنون قلم و کاغذ بردارید و در فرصت باقیمانده تا پایان همین ماه مهر، این چهل پرسش کلیدی را به صورت فردی یا گروهی مورد پژوهش قرار داده و پاسخ خود را به صندوق پستی176/ 14333 بنام انجمن موبدان تهران ارسال دارید. مطمئن باشید که بی‌فایده نخواهد بود.
و چون مسابقه حالت امتحانی نداشته و به صورت رقابتی مورد سنجش قرار خواهد گرفت، و به طور نسبی‌، بهترین پاسخ‌ها برگزیده خواهد شد ممکن است شما، از نخستین برندگان این مسابقه اندیشه برانگیز باشید. به امید خداوند یکتا و بی‌همتا‌.
امید است که همه زرتشتیان، از خرد و کلان و پیر و جوان، این چهل پرسش کلیدی را که حداقل‌های دانسته‌های لازم برای زندگی کردن درست، سازنده و شرافت‌مندانه می‌باشد را به دقت بخوانند و کوشش کنند که پاسخ درست آن را یافته برای انجمن موبدان تهران ارسال دارند. و توجه داشته باشند که هر چند پاسخ دقیق وکارشناسی به هرکدام از این پرسش‌ها به زمان زیادی نیاز دارد که ممکن است از عهده هرکس برنیاید ولی چون این پرسش‌ها بصورت مسابقه مطرح شده و برنده اول تا سوم از کسانی خواهد بود که «به طور نسبی» پاسخ بهتری داده باشند. شرکت در این مسابقه را آسان بشماریم و کوشش کنیم که به هرنحوی که شده، در این مسابقه اندیشمندانه فعالانه شرکت جوییم.
 
با امید برنده شدن و پیروزی شما بهدین خردمند و دین‌دار و دین‌یار
انجمن موبدان تهران
 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate