هر درمی و دیناری که امروز در این کار نیک و عمل خیر هزینه شده یا میشود ، پروردگار و امشاسپندان از گنجی که سود همیشگی آن فراوانی، گشایش، آبادی، نیکی و خوبی است به خیرات کننده باز خواهند داد– هرکسی که در یک روز هزار نفر مردم نیکوکار و پاکدل را خوراک دهد ، از این کار ایدون سبکبال و خرم و آسوده خاطر باشد.( اوستا: همازور دهمان)
پیام به شانزدهمین همایش سراسری مانتره
توضیحات
به خشنودی اهورامزدا
(پیام انجمن موبدان تهران به شانردهمین همایش سراسری اوستا خوانی و گاتها شناسی مانتره)
با درود وسپاس از کوشش بی دریغ گرامی اعضای کانون دانشجویان زرتشتی درتشکیل مهترین و بزرگترین گرد همایی دینی و فرهنگی زرتشتیان ایران . محور همایش اندیشه برانگیز امسال شما، مقایسه دوبخش «گاتاها» کتاب آسمانی زرتشتیان و کتاب های مقدس «اوستا» میباشد ، که همه بهدینان براساس دانش کامل دریابیم که تا چه اندازه پیامهای موجود دربخش های گوناگون اوستا با پیامهای پیامبر مان اشوزرتشت نزدیک وهماهنگ بوده است .ازاین رو برخود بایسته دانستیم که به چند بن پایه شناخت راستی ها اشاره کنیم ، تااین بررسی ازچهارچوب اصول کارشناسی بی طرفانه و علمی وکارشناسی خارج نگردد : 1. هرملتی به باورها( کتاب ) وفرهنگ ( سنن واداب و رسومات ) وزبان ( گویش ویژه ) خود ، زنده می باشد وزندگی میکند . 2. طبق اسناد تاریخی وتایید همه اوستاشناسان عالم ،« گاتاها» ، از باستانی ترین اسناد مدون ایرانیان وآورده اشوزرتشت پیامبر آریایی وکتب آسمانی زرتشتیان میباشد .که حقایق اساسی دینی را به جهانیان ارائه داده و طریقت انسانی زیستن را آموزش میدهد . درحالیکه پنج بخش اوستا وبنیان گذاری آیین های مذهبی ، را انجمن مغان و موبدان باورمند و اندیشمند وغیرتمند از بدو پیدایش این دین اهورایی تا دوران ساسانیان به نگارش درآورده و طریقت وشریعت زرتشتی زیستن را به بهدینان می آموزد تا پیامهای گاهانی به صورت عملی وارد درزندگی مردم گشته وزرتشتیان درخدمت خلق و آبادانی جهان کوشند ، به بهداشت فردی و جمعی توجه داشته ، از آلودگی محیط زیست به شدت به پرهیزند و با همه اشون ها (راستی جویان نیک اندیش )همازورشده ، ازدرگوندان (دروغ پرستان ) دوری جویند . 3. « داشتن آرمان » و« پیاده کردن آرمان » دومقوله کاملا جدا ازیکدیگر میباشند. درتاریخ بشر کمتر موردی را میتوان شاهد آورد که کسی یا مردمی توانسته باشند به همه آرمان خود ، جامه عمل پوشند . ازاین دیدگاه در داوری درست و بی طرفانه، باید به همه بخشهای اوستا به عنوان پیاده کنندگان اندیشه های اهورایی اشوزرتشت دربین مردم ، با دیدگاهی کاملا علمی وآگاهانه و با توجه کامل به وضعیت اقتصادی واجتماعی نه تنها ایران آنروز که به وضعیت سیاسی و باورهای گوناگون موجود درجهان آنروز ، انجام پذیرد. 4. در«گاتاها» روی سخن اشوزرتشت با « دانایان و راستی جویان » میباشد . درحالیکه روی سخن «اوستا » مردم عام وکم آگاه نسبت به مسائل دینی وفرهنگی و علمی و اجتماعی بوده است. 5. هرکتابی را باید با کتاب ها ونوشته ها ودرنتیجه اندیشه ها و باورهای همان زمان مورد بررسی قرارداد . براین باور است که گاتاها را آسمانی میدانیم ،که تمام اندیشه های مطرح شده درآن را حقیقت ارزیابی میکنیم و براستی پی می بریم که موبدان آن زمان ها که نویسنده «اوستا» بوده اند ، بیش ازتوان و به بهترین راه ممکن پیامهای گاهانی رادرک و در گسترش راستی و نیکی دربین بهدینان کوشش کرده اند. نتیجه : مقایسه دو بخش مهم دینی « گاتاها » و کیشی (مذهبی ) «اوستا » کاری بسیار مهم وبرای زرتشتیان به ویژه موبدان بسیار حیاتی می باشد که براستی با یک یا دونشست چند ساعته ، آنهم توسط چند پژوهشگر جستجو گر حقیقت ، هرچند آغازی بسیار میمون و خجسته است ، ولی چنانچه به این یک همایش پا یان یابد ، نه تنها کارساز نخواهد بود که جز سست کردن باورها واعتقادات مردم بهدین نتیجه ای دربرنخواهد داشت .ازاینرو انجمن موبدان ازشما بهدینان ارجمند ودین دار ودین یار درخواست دارد که مقایسه این دو دریای بیکران اندیشه را که آغاز کرده اید ، درآینده نیز بادعوت از موبدان و اوستا شناسان بزرگ و کارشناس پی گیری نمایید، تا به نتیجه درست و علمی برسیم که اعتقاد دینی ما زرتشتیان از زن ومرد وپیرو جوان با باورهای علمی راستین روز، افزون گشته و بر راستی ها و نیکی ها افزوده شود .